Berikut antara pandangan akhbar Sin Jew Jit Poh berkenaan penglibatan kerajaan Malaysia dalam proses mempromosi nama negara melalui sukan
~ Lee Chong Wei menaikkan dan mempromosi nama negara atas usaha gigih sendiri melalui kemenangan 12 kejuaraan Super Series (tidak termasuk 2 kejuaraan Super Series Masters) yg telah di kecapinya.
~ Lotus 1Malaysia (perlumbaan pertama mendapat tempat ke 15 & 17 dengan ketinggalan 2 pusingan di belakang juara) mempromosikan nama negara atas usaha gigih bantuan kerajaan yg bernilai RM300 juta semusim tidak termasuk membelanjakan sebanyak RM15 juta setahun untuk melatih pemandu F1 tempatan.
Jika benar2 mahu mempromosikan nama negara kenapa tidak menaja saja jersey pasukan kelab EPL yg puratanya cuma menelan belanja 2 juta pound (RM 10.1 juta) semusim. Ini lebih beruntung (atas dasar mempromosi nama Malaysia) jika dibuat perbandingan manusia yg menonton F1 yg mana puratanya adalah sebanyak 600 juta jika dibandingkan menusia yg menonton setiap perlawanan bola sepak EPL (mengambil contoh MU lwn Arsenal) adalah sebanyak 1 billion penonton !
Toyota (automobil gergasi yg sudah maju) dah lapan tahun (139 perlumbaan) melibatkan diri dalam F1. Cuma mengumpul koleksi petak utama sebanyak 3 kali dan naik podium sebanyak 13 kali dimana akhirnya menarik diri dari F1 kerana bagi mereka keputusan yg di perolehi mereka tidak berbaloi dgn pelaburan mereka.
Adakah kerajaan terperasan yg teknologi kita sudah begitu maju hingga sanggup melabur beratus juta semusim dgn hanya membeli teknologi orang lain atas wang ringgit semata2 untuk menjaja nama 'Malaysia Boleh' sedangkan hakikatnya kita masih lagi bagi dunia luar dianggap sebagai kanak2 dalam bidang berkenaan.
No comments:
Post a Comment