Best Ever, Tolong Klik Sini!

Wednesday, July 21, 2010

Nyawa Penduduk Kuala Lumpur Dalam Bahaya

KUALA LUMPUR: Bahaya dan menunggu masa untuk roboh apabila 12 rumah teres yang didiami hampir 20 tahun lalu diancam tanah runtuh serta banjir selepas projek perumahan baru didirikan berdekatan rumah penduduk di Taman Sri Sinar, Segambut, dekat sini.

BERLUBANG...keadaan belakang rumah yang semakin mendap dan berlubang.
BERLUBANG...keadaan belakang rumah yang semakin mendap dan berlubang.
Projek perumahan baru yang bermula empat bulan lalu terletak tiga meter dari rumah mereka menyebabkan nyawa kira-kira 50 penduduk terancam apabila struktur tanah kini merekah.


Penduduk, Gam Siew Hong, 48, berkata sejak projek perumahan itu bermula rumahnya diancam bahaya apabila tanah bahagian dapur semakin mendap dan berlubang.


Katanya, lubang satu meter itu menyebabkan rumahnya tidak stabil dan takut sekiranya mendapan itu merebak ke bahagian lain.


“Keluarga saya kini diancam bahaya membuatkan kami bimbang selain tidak boleh tidur lena kerana dari hari ke sehari mendapan tanah itu semakin luas.


“Keadaan kini tidak selamat dan berasakan rumah kami akan menyembah bumi sekiranya pihak berkenaan meneruskan projek perumahan itu tanpa mengambil kira keselamatan penduduk,” katanya ketika ditemui pada sidang media Parti Gerakan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur di sini, baru-baru ini.


Hadir sama Setiausaha Kesihatan Awam dan Biro Sosialnya, Dr Wong Ruen Yuan bersama 20 wakil penduduk Taman Sri Sinar.


Pesara tentera, Nazri Mohd Shaari, 58, berkata kedudukan perumahan baru yang lebih tinggi dari rumah asal menyebabkan kediaman mereka cepat dinaiki air walaupun hujan seketika.


Katanya, kawasan rumah penduduk asal sentiasa digenangi air kerana tiada sistem longkang yang baik menyebabkan tempat berkenaan menjadi kawasan pembiakan aedes.


“Akibat keadaan itu, kami sentiasa tidak sihat ekoran aedes yang semakin membiak di sekitar rumah.


“Kami risau sekiranya masalah ini berterusan kerana ia akan mengancam nyawa penduduk,” katanya.

No comments:

Post a Comment