Best Ever, Tolong Klik Sini!

Tuesday, November 9, 2010

Respon AIC Berkenaan Gesaan Agar Anwar Ibrahim Berundur

Hebahan Media
Anwar Ibrahim Club

9 November 2010

Respon AIC Berkenaan Gesaan Agar Anwar Ibrahim Berundur

Kelab Anwar Ibrahim (Anwar Ibrahim Club, AIC) terpanggil untuk memberikan pandangan kepada beberapa komentar yang dibuat kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim mutakhir ini. Terdapat beberapa gesaan yang kelihatan dirancang dihala kepada Anwar supaya beliau berundur, baik daripada Parti Keadilan Rakyat (Keadilan) mahupun lapangan politik nasional.

Bukan sesuatu yang memelikkan apabila susuk tubuh Anwar Ibrahim diserang pelbagai sudut danDan pihak lawan, kini terdapat pula usaha untuk menyerang Anwar secara sistematik daripada dalam partinya sendiri. sisi mutakhir ini. Jika sebelum ini, Anwar terpaksa berhadapan dengan serangan daripada parti

Jika dilihat di dalam Pemilihan Keadilan 2010, terdapat beberapa calon jawatan-jawatan utama Keadilan yang begitu hebat mencanangkan bahawa ‘Anwar Ibrahim akan dipenjara, justeru perjuangan ini harus melangkaui faktor Anwar.’ Hakikatnya, AIC berpendapat inilah pemimpin yang gagal melihat kepada realiti sejarah dan realiti semasa, tetapi masih bernafsu memimpin Keadilan di sebalik pelbagai kritikan dan cemuhan ke atas parti itu.

Pendirian ini tidak beerti kita obses. Isunya ialah realiti dan keperluan politik semasa.

Ayuh kita sorot sejarah. Anwar dipenjara 6 tahun berikutan fitnah dan konspirasi yang telahpun terbongkar motifnya sekian lama. Fakta ini bukan berstatus kampung, hatta ke seluruh dunia sedia maklum bagaimana Anwar diperlakukan sedemikian rupa,dipalitkan dengan fitnah yang jijik hanya untuk memastikan kepemimpinan beliau disekat. Keprihatinan negara-negara luar, baik dunia barat ataupun dunia Islam, kelihatan konsisten dan senada dalam menyatakan pendapat mengenai kes ke atas Anwar.

Dengan sistem kehakiman negara yang boleh dipersoalkan kredibilitinya, ditambah dengan perencanaan media milik parti pemerintah yang tegar dan berterusan memburukkan imej Anwar dan Keadilan, maka mengandaikan “Anwar akan ke penjara” adalah satu hujah lembik dan gagal berpaksi kepada realiti.

Kita memperakukan bahawa apa yang berlaku ke atas Anwar sebermula 1998 lagi,semuanya adalah satu fitnah. Kelompongan fakta-fakta kes dalam perbicaraan fitnah liwat pertama padasebagai pemimpin nasional. tahun 1999 jelas membuktikan bahawa wujud konspirasi terancang untuk memalitkan imej Anwar

Dan ianya kembali berlaku pada tahun 2008,dengan aktor berbeza dalam skrip yang sama. Dan kelompongan dalam kes perbicaraan jelas membuktikan skrip 2008 ini akan mengulangi kecacatan yang sama seperti tahun 1998.

Meminta Anwar bersara, samalah ertinya meminta Anwar berkompromi dengan segala fitnah yang dilempar pada beliau selama ini.

Dalam keadaan Anwar memainkan peranan yang agak besar dalam mencetus tsunami politik dalam Pilihanraya Umum 2008, dan peranan peringkat antarabangsa melalui dialog-dialog dan konferens melibat pemimpin-pemimpin besar dunia membuktikan bahawa Anwar adalah satu fear factor bagi parti lawan. Jika tidak masakan Menteri Luar Malaysia sanggup akur menjanjikan perbicaraan yang adil ke atas Anwar di depan Setiausaha Luar Amerika Syarikat, Hillary Clinton, sesuatu yang tak sewenangnya terpacul daripada mulut mana-mana pimpinan pemerintah.

Malah sebelum ini tokoh-tokoh besar seperti Sheikh Yusuf Al-Qardhawi dan Sheikh Taha Al-Elwani misalnya berpendirian tegas mempertahankan kredibiliti Anwar dalam pertuduhan fitnah liwat beliau. Justeru di perosok mana yang dikatakan Anwar terhumban dengan masalah dan isu?

Di saat dunia memandang serius akan pertuduhan ke atas Anwar, masih ada pihak yang menyatakan bahawa Anwar tidak relevan dan harus berundur. Sifir apa yang digunapakai, wallahua’lam.

Isunya bukan Anwar. Isunya ialah kemaruk kuasa yang sedang dicatur dan disusun pihak tertentu agar mentaliti rakyat dipasung kukuh bahawa Anwar akan terhumban ke penjara sekali lagi, sekaligus meranapkan kareer politik beliau.

Keadilan sebagai sebuah parti politik yang dinamik, mempunyai disiplin organisasi yang wajar dipatuhi. Justeru sekiranya disiplin ini gagal dipatuhi oleh pihak-pihak tertentu, bagaimana mungkin disiplin dan keteraturan yang dijamin Pakatan Rakyat di bawah Kerangka Dasar Bersama boleh direalisasikan?

Anwar dan Keadilan adalah satu faktor besar dalam politik Malaysia. Disebabkan itulah ia diserang bertubi-tubi. Sejarah membuktikan bagaimana Almarhum Dato’ Onn, Allahyarham Dr Burhanuddin al-Helmi, Allahyarham Ahmad Boestamam juga diserang di zaman mereka hanya kerana mereka mempunyai kepimpinan yang kuat. Bezanya parti mereka tidak dominan satu ketika dulu, berbanding Keadilan yang terbukti meraih sokongan generasi pelbagai lapisan kaum dan umur dari semasa ke semasa.

AIC tidak apologetik. Kepimpinan Anwar terbukti menyatukan Pakatan Rakyat di bawah satu persefahaman yang sama. Dan rakyat berhak menuntut satu ruang agar Malaysia diberi nafas baru yang bebas daripada sentimen perkauman, penindasan, dan penyelewengan, di ia berpotensi besar direalisasikan melalui kepimpinan Anwar, inshaAllah.

KELAB ANWAR IBRAHIM (AIC)
Kuala Lumpur, Malaysia

No comments:

Post a Comment