Best Ever, Tolong Klik Sini!

Friday, December 11, 2009

Friendster Kini Milik Taikun Malaysia

Peneraju rangkaian sosial dalam talian, Friendster telah bersetuju dengan pembelian pengambilalihan oleh sebuah syarikat Malaysia iaitu MOL Global Pte Ltd yang akan menjadikan laman itu sebagai e-Perdagangan.

Friendster yang bermula pada tahun 2002 digunakan secara meluas dalam perkongsian video, gambar serta pesanan sebelum populariti laman tersebut menerima saingan sengit daripada Facebook.

Pengguna Friendster majoritinya berada di kawasan Asia.

Berdasarkan perjanjian baru, Friendster yang berasal dari California akan menjadi milik sepenuh MOL Global yang merupakan firma berkait dengan MOL AccessPortal Bhd. (MOL), iaitu sebuah firma pembayaran dalam talian milik taikun Tan Sri Vincent Tan.
Walau bagaimanapun, harga pembelian itu tidak didedahkan.

"Kombinasi entiti baru ini akan memberikan Friendster sokongan kewangan, rangkaian pengedaran serta infrastruktur e-Perdagangan yang akan menjadi pemangkin kepada strategi kami," kata Ketua Pegawai Eksekutif Friendster, Richard Kimber.

Dengan memiliki lebih 75 juta pengguna berdaftar, Friendster menyatakan 90 peratus aliran penggunaan harian adalah di kawasan Asia manakala MOL pula memiliki lebih 500,000 saluran fizikal dan maya di 75 buah negara untuk mengutip bayaran kandungan serta perkhidmatan.

No comments:

Post a Comment