Best Ever, Tolong Klik Sini!

Thursday, December 3, 2009

umNO Tak Dapat Diselamatkan: Terlalu Kotor dan Busuk


SHAH ALAM – Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad terkejut apabila mendapat reaksi daripada seorang bekas pimpinan kanan UMNO mengatakan ‘parti itu busuk hingga ke ususnya’.
Memetik dari laman blognya, beliau yang sedang meneliti reaksi rakyat terhadap pimpinan baru UMNO menjelang pilihan raya umum ke-13 turut diberitahu bahawa bekas pemimpin kanan parti itu sedang memikirkan untuk menyokong Pas. Bekas Perdana Menteri berkata, ini adalah antara banyak hujah yang akan menyebabkan UMNO tidak lagi akan diberi peluang untuk memerintah negara ini.
“Saya tidak akan hurai lebih lanjut. Hanya yang saya ingin sebutkan ialah pendapat beliau (bekas pemimpin kanan UMNO) sudah menular ke semua peringkat orang Melayu, bahkan ahli UMNO juga. “Rakan-rakan dalam Barisan Nasional (BN) semuanya berpecah dan lemah dan mereka tidak mampu menjayakan BN. Masa semakin singkat untuk memperbaiki keadaan ini. Saya mencatat maklumat ini untuk pengetahuan umum sahaja,” katanya.
Beliau berkata, ramai pemimpin-pemimpin UMNO yang telah bersara sependapat dengan bekas pemimpin kanan parti itu dengan menyifatkan UMNO busuk daripada peringkat terendah hingga ke peringkat tertinggi. “Di cawangan, ketua cawangan hanya berjuang untuk mengekal dirinya sebagai ketua sahaja sebabnya majoriti ketua cawangan dapat jadi pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung dengan elaun tertentu dan kuasa untuk mengagih peruntukan bahkan juga berpeluang untuk menjadi kontraktor Kelas F untuk projek kecil di luar bandar,” katanya.
Menurutnya, bekas pemimpin kanan itu menjelaskan ketua cawangan tidak akan membenarkan sesiapa yang lebih terpelajar darinya masuk UMNO cawangan itu bagi mengelakkan dirinya dicabar. “Lebih daripada itu kebanyakan peruntukan untuk jadi ahli UMNO, yang mana dia mesti melalui cawangan, tidak akan dilayan. “Tujuannya ialah supaya cawangannya tidak mempunyai banyak ahli kerana mereka tetap akan menimbulkan masalah dan sukar dikawal, bahkan sukar disogok pun,” katanya.
Beliau berkata, atas sebab ‘busuknya pemimpin UMNO di semua peringkat’ menyebabkan tidak ramai ahli profesional yang dapat menjadi ahli UMNO sebaliknya mereka menyertai Pas.

No comments:

Post a Comment